Statens vegvesen gjennomførte en kontroll av tunge kjøretøy på Berkåk mandag kveld.

Det opplyser de i en pressemelding tirsdag.

I alt 35 kjøretøy passerte kontrollstedet, og 18 av dem ble plukket ut til kontroll. Fem kjøretøy ble ilagt bruksforbud, og kontrollørene oppdaget fem tekniske mangler på kjøretøy i kontrollen.

Fikk saftig bot

Tre av bruksforbudene ble gitt på grunn av avrenning av laks, mens ett forbud ble gitt som følge av dårlig lastsikring.

I tillegg ble en svensk lastebilsjåfør anmeldt, og årsaken var brudd på kjøre- og hviletiden. I løpet av det forutgående døgnet hadde han kjørt lastebil i 17 timer og elleve minutter, mens det kun er tillatt å kjøre i maksimalt ti timer per døgn.

Videre hadde sjåføren en hviletid på tre timer og to minutter det siste døgnet, mens minimumskravet er på ni timer. Han hadde kjørt lastebilen i åtte timer og sju minutter i strekk, men en lastebilsjåfør er pålagt å ha minimum 45 minutter pause per fire timer og 30 minutter med kjøring.

– I tillegg var det flere mindre alvorlige brudd på kjøre- og hviletiden. Kjøretøyet hadde også varsel på alvorlig bremsefeil i systemet. Resultatet ble anmeldelse på stedet, noe som resulterte i 15.000 kroner i forelegg samt inndragelse av førerkortet for en periode på seks måneder, opplyser vegvesenet.

Sjåførens firma måtte betale et gebyr på 8.000 kroner i bombrikkegebyr, legger de til.

Kjøretøy ble avskiltet

Tirsdag gjennomførte vegvesenet en kontroll av både lette og tunge kjøretøy på Sandmoen i Trondheim. Her kjørte over 120 tunge kjøretøy over kontrollstedet, mens i alt tre lette kjøretøy ble kontrollert.

– Det ble gitt 13 bruksforbud. Tre kjøretøy ble avskiltet, og én sjåfør fikk et overlastgebyr. Sju kjøretøy hadde skriftlige mangler, skriver vegvesenet og legger til at det også ble gitt ett øvrig gebyr.

I alt seks begjærte kjøretøy ble stanset under kontrollen på Sandmoen tirsdag, og tre av sjåførene fikk ordnet opp under kontrollen. I tillegg ble altså tre kjøretøy avskiltet på stedet.

– Sju kjøretøy må på verksted for å utbedre sine tekniske mangler. De tekniske manglene var blant annet manglende underkjøringshinder, lysfeil og luftlekkasjer, skriver vegvesenet.

Videre måtte to sjåfører sikre lasten bedre før videre kjøring, og to sjåfører måtte fjerne unødvendige ting i frontruten, blant annet pute og bamser, legger de til.